Proiecte

2011, Malta: Crearea cursurilor în sistem E-learning

1F413B9F AE66 5796 6138 5A44D0F0C4DBwallpaper

 

Profesorul modern - o forță a schimbării, un agent al acesteia, orice schimbare trebuie înțeleasă și promovată ...

Pentru că nu mă percep ca pe un personaj care execută niste prescripții, ci ca pe un membru activ, care învață cu cei pe care îi învață, se perfecționează permanent, am nevoie de modalități de a descoperi, de a întelege noile tendințe, practici pentru ca mai apoi să le pot, la rândul meu, promova, prezenta în varianta lor cea mai avantajoasă.  Mi s-a oferit șansa de a satisface aceste cerințe, în luna martie a anului curent, când programul sectorial Comenius mi-a deschis porțile Europei către o țară cu o istorie și cultură impresionantă:  Malta.

În urma candidaturii pentru cursul „Creating E-learning Courses-Hands-on & Practical Tips” am obținut un grant pentru efectuarea acestei activități de formare continuă – mobilitate individuală. Dată fiind conjunctura economică a țării noastre care se răsfrânge, din păcate, și asupra sistemului de învățământ românesc, este încurajator și necesar a fi cunoscută oportunitatea obținerii unei finanțări europene în vederea unei dezvoltări de calitate pe plan profesional și personal. Comenius, prima componentă a Programului de Învaţare pe Tot Parcursul Vieţii, se adresează învăţământului preuniversitar de stat sau privat și întregii comunităţii educaţionale care îşi desfăşoară activitatea în acest sector.

Mobilitatea individuală a fost organizată de Acrosslimits Ltd, Gateway Centre din Hamrun, Malta, țările reprezentate: Suedia, Olanda, Spania, Grecia și România, iar principalele obiective ale cursului au fost:

  • Descoperirea și acomodarea cu metodele e-learning, dovedirea accesibilității acestora chiar și în cazul persoanelor cu mai puține abilități ITC.
  • Utilizarea concretă de diverse instrumente care să creeze împreună diverse tipuri de e-learning.
  • Împărtășirea de experiențe și succesuri obținute în acest domeniu, diseminarea de proiecte și prezentarea de noi metode în învățarea online din Europa.

Activități de pregătire
Înaintea plecării spre locul de desfășurare a stagiului de formare m-am documentat și am aprofundat cunoștințele cu privire la principalele concepte, teme/subteme abordate, astfel încât interacțiunea mea cu noile noțiuni să se realizeze în condiții favorabile. Am căutat și am încercat să structurez informațiile cu privire la e-learning: ce înseamna e-learning de la sensul cel mai restrâns până la cel mai larg, ce presupune, ce implică, care sunt avantajele și dezavantajele sale, bune practici în e-learning, softuri educaționale, cercetări, statistici, instrumente folosite, tendințe,  etc.De asemenea, în acelasi scop, am revăzut, materiale studiate la un moment dat.  Acestea m-au ajutat la înrădăcinarea cunoștințelor, la conturarea unor idei cât mai clare și precise cu privire la ceea ce înseamnă la ora actuală e-learning. M-am gândit la subiecte, idei care ar fi putut reprezenta tema unor lecții abordate pe parcursul desfășurării cursului. În vederea posibilelor intervenții în cadrul cursului, m-am documentat cu privire la AEL-suport pentru predare, învățare, evaluare, gestionare de conținut, platformă din ce în ce mai folosită în sistemul de învățământ românesc. De asemenea am pregătit două prezentări powerpoint, una cu sistemul de învățământ românesc și înstituția pe care o reprezint (istorie și actualitate) și una cu țara și județul de proveniență. Am prezentat în acestea activitatea catedrei de informatică și aspecte specifice acestei discipline, am reliefat particularități care ar fi putut fi abordate și dezvoltate de-a lungul cursului sau în cadrul discuțiilor nonformale, am încercat să fac astfel cunoscut sistemul de învățământ din România. Nu în ultimul rând am încercat să îmi fac o idee cu privire la viitoarea țară gazdă: Malta (istorie, cultură, obiceiuri, economie, geografie, climă) accesând și consultând diferite site-uri care au ca temă principală insulele malteze. M-am interesat în același timp și de modelul de învățământ care stă la baza sistemului maltez.  Având în vedere că limba de desfăsurare a cursului era engleza, am încercat să-mi îmbunătățesc, pe cât posibil, cunoștințele în materie. În acest sens am accesat regulat cursurile existente online, la recomandarea colegilor din catedra de engleză, mi-am procurat dicționare și ghiduri de conversație.

Concis, în cadrul cursul s-a dimistificat noțiunea de e-learning, s-a realizat comparația cu învățarea față în față, s-au prezentat resursele educaționale. Spre exemplu, am aflat de un site bine organizat, cu resurse grupate pe categorii, care primeaza în căutarea pe teme educaționale : www.IPL.org. Sau http://www.mathscope.com care conține sute de jocuri și activități din matematică, http://www.europeana.com/portal care permite explorarea resurselor digitale din muzeele, bibliotecile, arhivele şi colecţiile audio-vizuale europene și multe altele. Am descoperit posibilitatea accesării cărților electronice de pe site-uri destinate exclusiv acestui  scop: http://www.gutenberg.org/wiki/Main_Page (peste 33.000 de cărți gratuite) sau www.lulu.com site de pe care poți comada, dar, mai ales, prin intermediul căruia ai posibilitatea de a crea propriile tale cărți, albume foto, cd-uri. Tot în cadrul cursului a fost surprinsă ideea de joc și simulare, vidioclip și photostory care pot reprezenta, pe lânga exprimarea creativității, excelente exerciții educaționale. Învățarea sincronă și familiarizarea cu aplicațiile pentru clase virtuale (spre exemplu WiZiQ), au fost de asemenea puncte atinse. A primat în acest sens lucrul pe echipe astfel că fiecare participant a ajuns să trăiască experiența de a fi fictiv, atât profesor, cât și elev în cadrul unei clase virtuale. S-au folosit instrumente pentru crearea de teste, cum ar fi Hot Potatoes, fiecare participant creând diferite teste potrivite subiectului activității sale. Accesarea acestora se poate realiza fără îndoială și de către persoane cu mai puține abilități tehnice, iar rezultatele obținute sunt rapide și de calitate. Învățarea prin colaborare, forumuri, wiki, bloguri - avantaje și dezavantaje, comparații- au fost de asemenea teme tratate, iar un punct forte și de actualitate al cursului a fost platforma moodle și exploatarea acesteia atât din perspectiva elevului, a profesorului, dar și a administratorului, familiarizarea cu aceasta platformă; fiecare participant și-a creat propriul topic, unde a exersat adaugarea de resurse și activități.

Metodologia folosită a fost mixtă, adaptată conținutului cursului și stilurilor participanților. A constat în expuneri și explicații pedagogice îmbinate cu utilizarea practică a instrumentelor în cadrul activităților individuale sau de grup. Formatorii au fost pregătiți, au încurajat permanent discuțiile în vederea clarificării eventualelor nelămuriri, materialele au fost de calitate și suficiente, astfel că îndeplinirea sarcinilor s-a realizat în condiții optime.
Așadar, o experiență unică, conținut informațional util și de actualitate, organizare a stagiului abordată cu profesionalism și adaptată astfel încât să acopere necesitățile fiecărui participant în parte. Suficiente motive pentru a participa la cursurile Comenius, ferestre deschise către Europa care facilitează cunoașterea sistemelor educaționale europene și ajută la dezvoltarea profesională și personală. Nu ezitați să aplicați pentru acestea!
Dacă pe lângă informațiile conținute în articolul de față mai sunt nelămuriri sau întrebări nu ezitați să mă contactați: profesor Alexandra Crăciun – Colegiul Național de Informatică  “Grigore Moisil” Brașov. M-aș bucura ca experiența mea să vă fie de ajutor!

11


Acest proiect a fost finanţat cu sprijinul Comisiei Europene.
Această comunicare reflectă numai punctul de vedere al autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine.

You are here: Home Proiecte 2011, Malta: Crearea cursurilor în sistem E-learning